Tuesday, October 19, 2010

Fenomena Kayu Balak Penuhi Sungai Rajang Boleh Berulang


LOKASI KEJADIAN: Tinjauan dari udara lokasi tanah runtuh di Ulu Sg Melatai yang mengakibatkan ‘tsunami kayu balak’ 7 Oktober lalu. Kawasan terhakis akibat pembalakan di Ulu Sungai Melatai tunggu masa ‘runtuh’ jika hujan lebat turun


Petikan diambil daripada laman web The Borneo Post.Com dan dikarang Pauline Kayan. Posted on October 15, 2010, Friday

KAPIT: Fenomena himpunan kayu-kayu hanyut di Batang Rajang pada 7 Oktober lalu atau disifatkan oleh Menteri Kemajuan Tanah, Dato Sri Dr James Jemut Masing sebagai ‘tsunami kayu balak’, tidak mustahil akan berulang lagi jika hujan terus turun dengan lebat dalam masa terdekat ini.

Masing yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Baleh berkata demikian memandangkan situasi di kawasan kejadian tanah runtuh di Sungai Melatai, Ulu Baleh, kira-kira 100 kilo- meter dari sini masih belum ‘selamat’ dan boleh menyumbang kepada fenomena yang sama, berulang lagi.

Masing berkata hasil tinjauan beliau sendiri ke lokasi kejadian mendapati pokok-pokok tersebut hanya me-nunggu masa untuk rebah sahaja kerana pada masa ini ia terpaksa menampung hakisan tanah yang susur berikutan aktiviti pembalakan di kawa-san tinggi dan atas bukit se-panjang tebing sungai.

“Kejadian ini berlaku di bahagian Ulu Sungai Melatai yang berdekatan dengan sempadan Sarawak dengan ne-gara jiran, Indonesia. Lokasi kejadian itu lebih kurang lima kilometer persegi,” katanya kepada pemberita semasa sidang media di kediamannya di sini, pagi semalam.

“Masih terdapat pokok-pokok di kawasan yang mengalami hakisan di sekitar lokasi kejadian. Jika hujan lebat terus turun maka tidak mustahil pokok-pokok di sepanjang tebing sungai akan tumbang dan mengakibatkan kejadian tanah runtuh serta ‘tsunami kayu balak’ akan berlaku se-kali lagi,” tambah beliau.


Masing berkata aktiviti pembalakan masih giat dijalankan di sekitar kawasan itu, walaupun undang-undang perhutanan tidak membenarkan sebarang aktiviti pembalakan dijalankan di dalam kawasan 100 meter jaraknya dari sungai atau dikenali sebagai zon penampan.

Jelasnya, ketika mengadakan lawatan ke sekitar lokasi kejadian semalam, beberapa kenderaan yang digunakan oleh pekerja balak terkandas dan tidak dapat meneruskan perjalanan kerana jalan yang sedia ada sudah terputus akibat kejadian tanah runtuh yang melanda kawasan itu.

“Sungai Melatai bukan sahaja menjadi keruh dan berlumpur, malah habitat di dalamnya seperti ikan empurau dan semah yang mendapat sambutan hangat juga turut pupus. Kita perlu me-nunggu lebih kurang enam bulan untuk ikan-ikan ini membesar,” tambahnya lagi.


Sehubungan itu beliau menggesa Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar (NREB) serta badan-badan yang bertanggungjawab supaya melakukan kajian dan siasatan lebih terperinci berhubung kejadian berkenaan.

“Kegiatan pembalakan bukan hanya di Melatai sahaja, malah ada di 10 buah sungai yang lain. Sekiranya tiada penguatkuasaan undang-undang, kejadian yang serupa juga akan berlaku di sungai-sungai yang lain.”

“Sekarang bukan masanya untuk kita memikirkan apa masalah yang menimpa, sebaliknya kita harus mencari langkah terbaik untuk menangani masalah ini daripada berlaku sekali lagi. Kejadian ini pernah berlaku di Sungai Tunoh dan Sungai Mujong dalam tempoh dua tahun ini.

“Semua kejadian ini berpunca daripada tindakan manusia yang tidak bertanggungjawab ,” katanya lagi.


Dalam pada itu, Masing memberitahu hasil perjumpaan dengan tuai-tuai rumah di sekitar Baleh semalam, mereka mencadangkan supaya diadakan upacara pengampunan ‘muja menua’.

Tuai-tuai rumah berpendapat bahawa kejadian itu berlaku kerana Tuhan marah dengan tindakan manusia yang tidak menghormati alam sekitar.

“Kita akan membincangkan perkara ini dengan Majlis Adat Istiadat Sarawak (MAIS) dan mencari jalan terbaik untuk mengadakan upacara pengampunan atau ‘Muja Menua’,”katanya.


Tambahnya lagi, Residen Kapit dan Pejabat Daerah sedang dalam proses mengumpul data berhubung kerosakan yang dialami akibat daripada kejadian itu, terutamanya jambatan dan jeti-jeti di rumah panjang di Sungai Baleh.
Rino%20%40%20Reynold%20%5B7DSM%5DQuantcast